מאת: אורן דורי פרסום: Sun, 13 Aug 2017 07:25:07 קטגוריה: אגד,תחבורה ציבורית,ההסתדרות,שכר


אגד סיכם על העלאת שכר - ללא מקור תקציבי

אגד לא יוכל לממן את ההעלאה עקב קשיים פיננסיים, ולכן היא תלויה בחתימת הסכם סובסידיה חדש בין הקואופרטיב למדינה ■ במידה וייצא לפועל, ההסכם מבטיח לנהגים 38 שנים של תוספת אוטומטית של 1% לשכר בגין כל שנת ותק

הנהלת אגד וההסתדרות חתמו ביום שישי לפנות בוקר על הסכם עקרונות להעלאת שכר נהגי ועובדי קואופרטיב התחבורה הציבורית, במנגנון קידום שכר לפי ותק - כך הודיעה ההסתדרות. ואולם, מתברר שעדיין לא הושג מקור תקציבי למימון המהלך.

אגד, שמצוי בקשיים פיננסיים ואינו מחזיק בהסכם סובסידיה חתום מול המדינה כבר שנה וחצי, לא יוכל לממן את תוספות השכר מקופתו. על כן, תוקפו של ההסכם בין ההסתדרות לאגד מותנה בחתימה על הסכם סובסידיה חדש, להמשך מימון מפעיל התחבורה הציבורית הגדול בישראל.

בחודשים האחרונים חלה התקדמות מסוימת במשא ומתן הטעון בין משרדי האוצר והתחבורה לבין אגד, אולם בין הצדדים נותרו עדיין פערים. במדינה דורשים מאגד להתייעל, למשל באמצעות הכנסת משקיע חיצוני לקואופרטיב השיתופי - ובחודשים קודמים טענו במשרדי הממשלה כי אגד לא לקח ברצינות את הדרישה. הסכם השכר החדש באגד מתייחס לתרחיש של כניסת משקיע חיצוני או הפיכת אגד מאגודה שיתופית לחברה.

במקרה של שינוי המבנה התאגידי מקואופרטיב לחברה, אגד התחייבה לפתוח תפקידי ניהול לשכירי החברה ולהעניק לשכירים בונוס מכירה בגובה של 3.5% משווי המכירה. עוד הוסכם כי זכויות העובדים יישמרו לתקופה של שש שנים לפחות, וגם משקיע פרטי יהיה מחויב לכבד את ההסכמים הקיבוציים באגד. בנוסף, יו"ר הוועד הארצי באגד יוכל לקבל מעמד של משקיף בדירקטוריון החברה שתקום. עוד כולל ההסכם התייחסות לאפשרות לפרישה מרצון של 50 עובדים.

עד כה, נהנה אגד מכיסוי של 2.7 מיליארד שקל בשנה, בעוד בממשלה מעוניינים להוריד את הכיסוי ל-2.1 מיליארד שקל בלבד, תחת הסכם סובסידיה שיוגבל ל-10-6 שנים. באגד, לעומת זאת, דרשו לפני כמה חודשים מהממשלה התחייבות לכיסוי הוצאות תפעוליות בסך 3.05 מיליארד שקל בשנה לשנת 2017 והתחייבות ממשלתית לרווח נקי של 136 מיליון שקל - ותקופה של 18 שנות סובסידיה. אגד מעסיק כ-6,300 עובדים, מתוכם כ-4,300 נהגים. כ-1,600 מהעובדים כיום הם חברי אגד, ורק מחציתם עובדים מאחורי ההגה.

שכר הבסיס של נהגי האוטובוסים המועסקים בחברות התחבורה הציבורית עומד כיום על 39 שקלים לשעה, לאחר שהממשלה הסכימה לממן את העלאתו מ-33-32 שקל בשעה בשנה שעברה. אם וכאשר ייצא לפועל המתווה שסוכם בין אגד להסתדרות, ייפתח לנהגים ציר התקדמות בשכר של 38 שנים, שבהן ערך השעה של הנהגים ימשיך לטפס כלפי מעלה מדי שנה, בזכות תוספת אוטומטית של 1% בגין כל שנת ותק.

טבלת קידום השכר תחול גם על כלל הנהגים שיצטרפו לאגד - שפועלת בענף הנמצא במחסור חמור של כ-3,000 נהגים, אשר פוגע כיום ביכולת של אגד ומפעילות אחרות לספק שירות נאות לנוסעים.

הנהגים הוותיקים ישובצו במנגנון קידום השכר על פי שנות הוותק שצברו. כך למשל, עובד דור ב' עם 10 שנות ותק, יקבל תוספת מידית של 10% לערך השעה שלו.

לצד בשורת השכר לנהגים, ההסכם מתייחס גם לסקטורים נוספים באגד, בהם עובדי המינהל והמשק באגד. על פי ההסכם, השכר התחילי של עובדי המשק באגד יעמוד מעתה על 36 שקל ויעלה בהדרגה. שכרם של עובדי מינהל קיימים יחל מ-32 שקל לשעה ויעלה בחצי אחוז בגין כל שנת ותק.