מאת: אורן דורי פרסום: Sat, 12 Aug 2017 16:47:52 קטגוריה: רכבת קלה


אחרי שלא קיבלו פטור ממכרז: הסינים יתמודדו על מערכות השליטה של הרכבת הקלה מול האירופים

החברה שהציעה את המחיר הנמוך ביותר תוכרז בקרוב כזוכה, לאחר שנ.ת.ע בחרה לוותר על ניקוד טכני ואיכותני למתמודדות

שלוש חברות בין-לאומיות יתמודדו במכרז השנוי במחלוקת להתקנת מערכות האיתות ברכבת הקלה בגוש דן, שנאמד ב-300 מיליון שקל. החברות הן CRSC הסינית, אלסטום הצרפתית ואנסאלדו האיטלקית (בבעלות היטאצ'י היפנית), שהגישו את הצעותיהן לחברת נ.ת.ע הממשלתית ביום חמישי. החברה שהציעה את המחיר הנמוך ביותר תוכרז בקרוב כזוכה, לאחר שנ.ת.ע בחרה לוותר על ניקוד טכני ואיכותני למתמודדות.

ל-CRSC ואלסטום זהו ניסיון שני לזכות בפרויקט הרגיש, שכולל את רכיבי הבקרה והשליטה ברכבות שייסעו לאורך הקו האדום, לרבות תיאום עם מערכת הרמזורים וכן מעבר לניהוג אוטומטי במנהרות.

CRSC כבר היתה רחוקה כפסע מקבלת הפרויקט לידה – בפטור מלא ממכרז – רק לפני שלושה חודשים. באותה עת שאפו בנ.ת.ע להימנע מההליך המכרזי, בניסיון להשלים פערים שנוצרו בלוחות הזמנים, לאחר שמכרז קודם בנושא כבר בוטל בינואר, בעקבות הצעות מחיר גבוהות מדי של שתי המתמודדות – אלסטום וקבוצת TAT הצרפתית-ישראלית. לשם כך פנתה נ.ת.ע לרקוח "דיל" מול חברה נכדה אחרת של משרד התחבורה הסיני, ספקית הקרונות של הקו האדום CNR, במטרה שתשמש כפלטפורמה לשכירת שירותי מערכות האיתות בקבלנות משנה.

כפי שפורסם ב-TheMarker, בתחילה ניהלה ה"מתווכת" הסינית של נ.ת.ע מגעים מול חברות אירופיות שמתמחות בטכנולוגיות איתות לקרונות - אך אלה העלו חרס בגלל פערים כספיים. לכן פנתה CNR למשא ומתן מול CRSC, בכוונה לשכור את שירותיה הזולים יותר כקבלנית העבודות. ככל הידוע, שתי החברות הסיניות הגיעו להבנות באשר לשיתוף פעולה בתל אביב, אך לבסוף כשלו המגעים בין נ.ת.ע ל-CNR, שסירבה להיענות לדרישה ישראלית לחתום על כתב ויתור תביעות.

CRSC הסינית טרם הצליחה לחדור לשוק הרכבות המערבי, ותנסה להשיג בו דריסת רגל ראשונה דרך הפרויקט בתל אביב. היות שבסבב הקודם כבר הוכח כי את המחיר הנמוך ביותר סיפקה החברה הסינית - סיכוייה לזכות במכרז שנעדר היבטים טכניים גברו.